|
ЗРУЙНОВАНІ ХРАМИ Лебединська Георгіївська церква Лебединську Георгіївську
церкву розтрощили в 1935 році, зробивши з її деревини комору в трьох
місцевих колгоспах. Це дало пізніше підставу лебедицям сумно жартувати, що в
колгоспних коморах хліб не держиться і артілі тому бідні, що вони будувалися з
деревини зруйнованого православного козацького храму . Деревину
заготовили поруч, у навколишніх гаях. За рік невелику церковку на місці
спаленої було споруджено й до зими опоряджено. На Миколи в 1769 році її було
освячено. Під час
проведення згаданої всеукраїнської акції було закрито й ряд інших культових
споруд, у тому числі й Успенську церкву в Сигнаївці.
Міцну цеглу з
храму Сигнаївки довбали кілька років і спромоглися утнути з неї перший
капітальний корівник у колгоспі імені Леніна. Воістину, ганебнішого й ницішого
застосування плодам тяжкої праці двох поколінь наших предків важко було б
знайти.
На місці
Миколаївської церкви ще в 1937 році було закладено власником Сигнаївки генералом
Олексієм Орловим нову, оригінальну за формою і архітектурним вирішенням кам’яну
церкву. Та ні генерал Орлов, ні його син за часів свого поміщицтва за браком
коштів розпочатого будівництва так і не закінчили.
Не знайшли
проектанти місця для церков у своїх планах перспективної перебудови сіл Кримки
і Нечаєвого - деревяні храми в обох селах незабаром зникли з лиця землі.
Івано
–Богословська церква в с. Коротине
Порівняно
невелика дерев’яна споруда в центрі села. Відрізняється оригінальністю архітектури,
є унікальною історичною пам’яткою Шполянського району. Достеменні вихідні дані
про спорудження церкви в районі відсутні.
За словами жительки села Коротине Волошиної Валентини Іванівни (1944
року народження) у церкві востаннє
правилося на початку 60-х років минулого століття. Людей приходило церкви дуже
багато, святили паски, вербу, квітки, яблука. Ставали у три ряди навколо
церкви, прохід був малий. У 1962 році отець Павло Щербина вже не міг, у зв’язку
зі старістю, правити в церкві, до нього люди приносили хрестити немовлят
додому. Пам’ятають коротяни і дяка Великорода Патія, півчих Шевченко Настю
Савівну, Панченко Наталію Онопріївну, Аральську Євдокію, Діденка Тодосія,
Капелюшну Горпину.
На церкві були
дуже гарні куполи і хрести. Але в 1969 році приїхали люди з Черкас і зняли їх.
Тоді головою колгоспу був Олійник Іван Тарасович, він і організовував цю
роботу.
У приміщенні
церкви комуністична влада облаштувала
комору. Таким чином, дерев’яна
підлога пошкодилася, янголи на стінах потускніли, але ще й дотепер можна їх
розгледіти. Нині церква у занедбаному стані. Людей у селі мало - близько 100
осіб. На свята справляються обряди на
подвір’ї біля церкви, які проводить отець Сергій Діденко із сусідньої
Ярославки.
Нині при вході в
церкву на маленьких дверцятах є напис «1985 рік». Тут вперше правилося на свято
Івана Богослова. Валентина Іванівна пригадує як в 40-х роках правив батюшка,
якого убили, залишились дружина і діти. Пізніше біля церкви проводилися якісь
роботи і було знайдено останки поховання святого отця.
Церква Покрови
Пресвятої Богородиці була заснована в с. Бурти у 1829 р.. Розповідають, що
високопоставлений священик побудував синам три однакові церкви: в Матусові,
Куцівці та у Буртах. Для будівництва використовували цеглу, яка вироблялась із
місцевої сировини. Церква Покрови була другою цегляною церквою у Шполянському
районі. Вона була побудована у формі хреста в плані, з продовженою західною
частиною, одноголовою, з полу сферичною алтарною апсидою і дзвіницею над
притвором в західному крилі. Дзвіниця мала 6 дзвонів, які було чути майже на
Отже, за часи
правління комуністичної влади в Шполянському районі проводилося без зайвого
шуму і розголосу знищення Православних церков і лише в Шполянському районі за різних причин було
знищено 35 Православних храмів Висувався такий
вагомий аргумент: почорніла дерев’яна споруда церкви псує загальний вигляд
сучасного центру і села, який почав вимальовуватись. Під таким
«благопристойним» приводом - щоб когось не придавила - розібрали 1960 року
дерев’яну Преображенську (Спасівську) церкву в Ярославці. Нічної пори було
вчинено акт вандалізму й у Водяному. Височезну споруду місцевої Свято-Дмитрівської
церкви було ретельно змайстровано з добротної деревини на початку нашого
століття. І ось цю будівлю в ніч проти 3 червня 1966 року висадили в повітря.
Так перестав існувати один з найвищих церковних храмів області: старожили
Водяного й зараз підтвердять, що хрест на їхній церкві в ясну днину було чітко
видно з містечка Злато піль і навіть далі
з Маловисківського шляху за новомиргородом. Деревину та цеглу зі Свято-Михайлівської церкви
села Топильна використали для спорудження колгоспної конюшні в місцевому
колгоспі та середньої школи в Товстій (нині Городищенського району).
|
Під час проведення згаданої всеукраїнської акції було закрито й ряд інших
культових споруд, у тому числі й Успенську церкву в Сигнаївці, з історії
будівництва якої я почав цю розповідь. У наступні роки почалося знищення
церковних будівель під благопристойною потребою в дефіцитних будівельних
матеріалах для спорудження різних колгоспних та сільських об’єктів. Уже в ХVІ ст., як і в сусідніх Слобідці та Скотаревому, тут існувало
поселення. Використовуючи зручні переваги горбисто-яружної місцевості. Козаки
заклали укріплення на одному з панівних пагорбів, оточеному з трьох сторін
багнистою річковою долиною. Православний храм змурували на віки, з добротними
товстелезними фортечними стінами й вузесенькими віконцями-бійницями. Ця
церква, що швидше нагадувала своїм виглядом фортецю. Гарно вписувалася в
навколишній горбистий, вкритий гаями та садками ландшафт і в наші дні, коли
пагорб з церквою на вершині оточував чималенький ставок. Ще б трохи - і на хвилі духовного відродження
відродився б і цей храм. Але не так сталося. Варварське руйнування церкви в
Капустиному відбулося буквально за лічені роки до здобуття Української
незалежності. Пригнаною з Кіровограду потужною будівельною технікою дзьобали
й довбали фортечної товщини церковні стіни, гупали по них величезними
«кулями». Вознесенська церква в Капустиному була останнім храмом, зруйнованим
на Шполянщині за радянської влади… Трагічною виявилась доля й цих
сільських храмів: Покровського в селі Терешки та Свято-Дмитрівського у
Покровського в селі Терешки та Свято-Дмитрівського Водяному. Церковна громада
в селі Терешки ні під якими утисками і залякуваннями довго не погоджувалась
на закриття рідної Покровської церкви. Це змагання з владою закінчилось тим,
що церква тут просто-напросто… згоріла в одну з темних ночей. |
|
Close |